معرفی موزه های استان آذربایجان غربی

معرفی موزه های استان آذربایجان غربی

موزه تاریخ طبیعی ارومیه

امروزه حفظ محیط زیست از محورهای مهم توسعه پایدار است و تنوع گیاهی و جانوری سرزمین ایران خصوصاً آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موزه تاریخ طبیعی ارومیه به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان در اول بلوار شهید باهنر احداث شده است.

این موزه از دو طبقه تشکیل شده است: در طبقه اول آن نمونه هایی از پستانداران زیستگاه های مختلف استان و دیگر نقاط کشور به نمایش گذاشته شده است و در طبقه دوم پرندگان تاکسیدرمی شده قرار دارند. این موزه زیبا و دیدنی که به موجب تلاش کارمندان حفاظت محیط زیست به وجود آمده، همه ساله شاهد بازدید هزاران نفر از دانشجویان، دانش آموزان و پرنده شناسان و عاشقان طبیعت و محیط زیست است.

موزه خوی

موزه خوی در خیابان شریعتی، در کنار کتابخانه عمومی شهر قرار دارد. این موزه در سال 1348 تأسیس شد و شامل واحد اداری با دو تالار نمایش است. در این موزه اشیای تاریخی، هنری و مردم شناسی در معرض تماشای مردم گذاشته شده است. این موزه آثاری متعلق به ادوار پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزیینی را به نمایش می گذارد. همچنین برخی از اشیای این موزه از موزه ایران باستان به این موزه آورده شده است. بخش دیگر این موزه تحت عنوان مکشوفه است و شامل اشیایی است که به هنگام عبور قاچاق از مرز بازرگان ضبط شده اند. تعداد اندکی از اشیاء نیز از مخزن موزه ارومیه به این مکان منتقل شده اند و بخش مردم شناسی را تشکیل می دهند. دراین موزه اشیای منحصر به فردی وجود دارد. از جمله: کتیبه سنگی فرمان شاه تهماسب صفوی در سال 918 هـ.ق مبنی بر بخشودگی و تخفیف مالیات که نام خوی در آن آمده است.

موزه میاندوآب

این موزه در سال 1347ش تأسیس شد و دارای هشت بخش است: آثار برنزی و مفرغی مربوط به دوره پیش از تاریخ، آثار سفال و مفرغ مربوط به دوره اسلامی، انواع سکه ها، آثار مفرغ و برنز و سفال های مربوط به لرستان، آثار هنرهای تزیینی، آثار مربوط به هنرهای ملی، آثار مردم شناسی، آثار مرمر، سفال، شیشه، عقیق، سنگ لاجورد و مفرغ.

موزه نقده

تپه باستانی حسنلو یکی از مراکز تمدنی مهم ایران در هزاره های نخستین ق . م به شمار می رود. امروزه کمتر موزه ای در ایران است که اشیایی از این تپه را در خود به یادگار نداشته باشد. از این رو موزه نقده در سال 1378 ش در داخل شهر نقده افتتاح شد. این موزه آثار تاریخی و باستانی تپه حسنلو را در بر می گیرد. این موزه دارای یک سالن بزرگ و یک مرکز نگهداری اشیای باستانی است. از جمله آثار موجود دراین موزه، مولاژی از جام طلایی حسنلو در ابعاد واقعی آن است. از دیگر آثار موجود دراین موزه آثار سفالین و مفرغی بسیار زیبایی از تپه حسنلو است.

منبع: میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

معرفی کتابخانه های استان یزد

معرفی کتابخانه های استان یزد

 

کتابخانه وزیری یزد

این کتابخانه در سال 1334 شمسی با اهدای هزار و ششصد کتاب خطی و چاپی مرحوم "حاج سیدعلی محمد وزیری" در دهلیز شمالی مسجد جامع بنیاد نهاده شد. مساحت کل کتابخانه در حال حاضر ششصد متر مربع است. در این کتابخانه افزون بر قرآن های خطی بسیار نفیس، کتاب های علمی خطی مانند "تفسیر ابوالفتح عجلی" به خط مولف و "نزهه الانفس" تالیف عراقی و بسیاری کتب خطی دیگر در زمینه طب، علم اعداد و دیوان خطی شعرا به ویژه شعرای یزد و خطوط اندیشمندان بزرگ مانند علامه حلی، شیخ بهایی، ملا مهدی نراقی وجود دارد.

علاوه بر کتب نفیس خطی تعدادی منشور و فرمان پادشاهان و اسناد و قباله های نکاح و نقوش قدیمی، مرقع درویش، وقفنامه ای از مدرسه "شاهزاده محمد ولی میرزای قاجار" به طول 30/2 و به عرض چهل سانتی متر که در حاشیه آن 199 نفر از علما و طلاب و بازرگانان و خوانین یزد امضا و یا به مهر خود مهمور نموده اند نیز در این کتابخانه نگهداری می شود. همچنین قران کاملی به طول 60/5 متر و عرض شش سانتی متر به خط "اسماعیل بن علینقی موسوی یزدی"- تحریر سال 1199 هـ. ق- در این کتابخانه وجود دارد. گنجایش مخزن کتاب های خطی و چاپی کتابخانه یکصد و پنجاه هزار جلد و ظرفیت تالار مطالعه آن یکصد و نود نفر است که گاهی به واسطه کثرت مراجعه کننده از اتاق های دیگر کتابخانه نیز استفاده می شود.

کتابخانه شرف الدین علی

پس از کتابخانه وزیری، کتابخانه شرف الدین علی از لحاظ کارایی و بازده دومین کتابخانه در سطح شهر یزد است. مانند تمام کتابخانه های همگانی این کتابخانه دارای موضوعات گوناگون چون فلسفه، ادبیات، مذهب، تاریخ، جعرافیا و علوم است. این کتابخانه دارای شش نسخه خطی است. قانون ابوعلی سینا در طب و جلد آخر "مبسوط" از تالیفات شیخ طوسی و به قلم "عبدالله والد قوم الدین محمد قزاشباشی" از این جمله است.

کتاب: میراث فرهنگی استان یزد

سفره هفت سين- ميدان پاسداران(خ دانشگاه)-زاهدان-ايرانZahedan

  نوروز 1388

ادامه نوشته

حقوق مؤمن بر مؤمن

حقوق مؤمن بر مؤمن

برخي از حقوق مؤمن برمؤمن ديگر، اين است كه دوستي اورا درسينه جاي دهد دراندوخته ومال خود با او به مواسا‌ة عمل كند.(به او كمك مالي بنمايد.)،در غياب او جانشين وي وسرپرست خانوادهاش باشد، هرگاه كسي به او ستم كرد، او را ياري كند..... وبه او خيانت نكند ،در هنگام نياز او را رها نسازد،به او دروغ نگويد،با گفتار ناهنجار صحبت نكند، چه آن كه اگر كلمه اي زشت وناپسند به برادر ايماني خود بگويد رشته ي دوستي آن دو بگسلد .واگر به او بگويد: تو دشمن من هستي  اين گفتار با مسلمان بودن هر دو سازش ندارد. واگرتهمتي به اوزند ايمان از قلبش مي رود بدان گونه كه نمك در آب حل شده و از بين ميرود.

 

                                                          امام صادق (ع)-وسائل ،ج8،ص545و546،حديث10    

 

حقوق برادر ايماني خود را به حساب دوستي وبرادري از بين نبر.چرا كه اگر حق كسي راضايع كني او ديگر براي تو، برادر نيست.

                                                      حضرت علي (ع)-وسائل،ج8،ص546،حديث12

 

مسلمان با مسلمان برادر است به برادر خود ستم نمي كند ،هنگام نياز او را رها نمي كند وبه او خيانت نمي ورزد وبر مسلمانان است كهدر راه همبستگي وايجاد وحدت بر پايه ي عواطف وكمك به نيازمندان كوششي پيگير داشته باشند وباهم با عطوفت رفتار كنند آن گونه باشند كه خدا به آن امر كرده است....

 

                                                       امام صادق (ع)-وسائل،ج8؛ص542

 

حق مؤمن بر مؤمن ديگر اين است كه اگر گرسنه بود،اوراسيركند.اگر برهنه بود ،اورا بپوشاند.اگر اندوهناك بود،اوراشاد كند.اگر وامي برگردنش بود آنرابپردازد.وهنگامي كه ازجهان رفت سرپرستي خانواده اش رابرعهده گيرد.

                                                       43   امام باقر(ع)-وسائل،ج8،ص5 

 

آسانترين حقوق برادران مسلمان اين است كه:آن چه را براي خود دوست داري براي برادر خود هم دوست بداري و آن چه را براي خود زشت وناپسند مي داري براي او هم ناپسند بداري.

 

                                                        امام صادق (ع)-وسائل،ج8،ص544

 

با يكديگر برادران نيكوكار ودر راه خدا دوستان هم وبا يكديگر همبسته ومهربان باشيد .به ملاقات وديدار يكديگر برويد ودر باره ي امر ما گفتگو نموده و آن رازنده بداريد.

 

                                                        امام صادق(ع)-وسائل،ج8،ص552

 

سفره هفت سين

 

 

مروری بر خواص گوجه‌فرنگی

مروری بر خواص گوجه‌فرنگی

تاریخچه

خاستگاه اولیه گوجه فرنگی را به آمریکای جنوبی نسبت می ‌دهند؛ جایی که میوه‌های کوچک گوجه فرنگی برای نخستین بار کشت شده و مورد مصرف خوراکی و درمانی قرار گرفته است. بعدها گوجه فرنگی به کشورهایی مانند پرو، هلند و انگلستان راه یافت و در حال حاضر، در تمامی مناطق دنیا کشت و مصرف می ‌شود. گوجه فرنگی انواع متعددی داشته و یکی از پرمصرف‌ ترین سبزی‌های جهان است. گوجه فرنگی گیاهی است، یک ساله که شاخه‌های بلند آن تا ارتفاع یک متر بالا می‌ رود و دارای گل‌هایی زرد رنگ است.

علاوه بر آنکه گوجه فرنگی مصرف خوراکی و درمانی دارد، برخی از انواع آن به صورت زینتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تفاوت گونه‌های متعدد گوجه فرنگی در PH، رنگ، آلودگی به بیماری‌ها و مقاومت مکانیکی است. گوجه فرنگی را باید هنگامی که به طور کامل رسیده و قرمز شد، مصرف کرد. به طور معمول، میوه گوشت دار گوجه فرنگی را هنگامی که به طور کامل رسید، از بوته جدا می ‌کنند اما در برخی موارد، گوجه فرنگی نارس و سبز را می ‌چینند تا با گذشت زمان رسیده و قرمز شود.

توصیه می ‌شود که از این گوجه‌های نرسیده و سبز رنگ استفاده نشود، زیرا به دلیل داشتن ماده‌ای سمی به نام سولانین، مصرف آنها در بدن، ایجاد مسمومیت خواهد کرد.

گوجه فرنگی را به دو صورت خام و پخته مصرف می ‌کنند و صنعتگران غذا نیز با استفاده از تکنولوژی و دانش روز، انواع متعددی از محصولات غذایی تهیه شده از گوجه فرنگی را به بازارها عرضه کرده‌اند. محصولاتی از قبیل رب گوجه‌فرنگی، پوره گوجه فرنگی، آب گوجه‌فرنگی، سس گوجه فرنگی، پودر گوجه فرنگی و...

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A ،B1، B2 و C، آب، املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، ارسنیک و کبالت است. میزان قند موجود در گوجه فرنگی(گلوکز و فروکتوز) اندک بوده و علاوه بر آن مقداری پروتئین و چربی نیز در گوجه فرنگی وجود دارد. رنگ دانه اصلی گوجه فرنگی لیکوپن بوده که سبب ابعاد رنگ قرمز آن می‌ شود. پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌ شود. بنابراین اغلب توصیه می ‌شود که این سبزی خوش‌طعم را همراه با پوست میل کنید. گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد، یکی از پایه‌های اصلی سبزی‌ها در رژیم‌های غذایی معروف و کارآمد است. نکته جالب آن است که پختن گوجه فرنگی سبب از بین رفتن یا کاهش میزان مواد مغذی آن نشده و حتی در برخی موارد، هضم آن را در بدن آسان‌تر می ‌کند. نکته مهمی که پیش از مصرف کردن گوجه فرنگی باید رعایت شود، شستن و ضدعفونی کردن آن است.

خواص گوجه‌فرنگی

1- مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالعمده و پروستات می‌ شود. اثر گوجه فرنگی در این بیماری‌ها به لیکوپن آن نسبت داده می ‌شود. اگر چه مصرف آن را همراه با سایر سبزی‌ها از جمله کلم بروکلی توصیه می‌ کنند و احتمال مکمل‌ بودن این سبزی‌ها و تأثیر همزمان آنها در درمان بیماری وجود دارد. علاوه بر سرطان لوزالمعده و پروستات، تأثیر گوجه فرنگی در درمان سرطان‌های ریه ، معده و سایر انواع آن نیز مورد بحث و تحقیق است.

2- لیکوپن گوجه فرنگی، آنتی‌اکسیدانی است که مانع ایجاد کلسترول بد خون می ‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌ کند. باید دقت شود که مصرف گوجه‌فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.

3- گوجه‌فرنگی به دلیل نداشتن نمک و قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشارخون است و گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است.

4- به مادران شیرده توصیه می‌ شود که در سبد غذایی روزانه خود، گوجه‌فرنگی را فراموش نکنند زیرا مصرف آن موجب افزایش شیر و بهبود بافت آن می ‌شود.

5- گوجه‌فرنگی ضامن سلامت و شادابی پوست بدن به ویژه پوست صورت است. با مالیدن آب گوجه فرنگی به پوست، به مرور زمان جای جوش‌های کهنه و نیز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست محو شده و پوست، لطافت و شادابی خاصی پیدا خواهد کرد.

6- گوجه‌فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است. مصرف مداوم گوجه فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و ‌آرامش را به همراه خواهد آورد.

7- ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، سبب تقویت بینایی و سلامت پوست، مخاط و استخوان‌ها می ‌شود.

8- مصرف گوجه فرنگی همراه با مواد نشاسته‌ای به خصوص حبوبات، سبب هضم بهتر این مواد در معده می ‌شود.

مصرف گوجه‌فرنگی ممکن است در برخی افراد آلرژی یا حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. توصیه می‌ شود افرادی که دچار آلرژی هستند، هنگام بروز این بیماری از مصرف مواد حساسیت‌زا از جمله گوجه فرنگی خودداری کنند، همچنین افرادی که دچار بیماری تیرگی زیر چشم هستند باید توجه داشته باشند که یکی از علل این بیماری، حساسیت و آلرژی است. این افراد نیز باید در میزان مصرف گوجه‌فرنگی احتیاط کنند.

فریبا خاکزاد
سايت تبيان

کباب ترکی

کباب ترکی

مواد لازم برای 3 نفر:

گوشت فیله مرغ                       300 گرم

قارچ ورقه شده                         200 گرم

پیاز خرد شده                              2 عدد

فلفل دلمه ای خرد شده              2 عدد

گوجه فرنگی خرد شده                2 عدد

سیر                                           1 حبه

زعفران آب شده                          1 قاشق غذاخوری

روغن مایع                              3 قاشق غذاخوری

آب لیمو                                 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل                           به میزان لازم

طرز تهیه:

گوشت فیله مرغ را به قطعات کوچک برش داده و سپس با آب لیمو، زعفران، نمک و فلفل مزه دار کنید.

درون تابه یک قاشق روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید. پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود. پیاز را از تابه خارج کرده، فلفل دلمه ای و سپس قارچ را همراه با یک قاشق آب لیمو تفت دهید. حرارت باید زیاد باشد تا قارچ آب نیندازد. سپس گوجه فرنگی را تفت دهید.

در تابه دیگری مرغ مزه دار شده را با یک قاشق روغن تفت دهید.

همه مواد را با هم مخلوط کرده و یک حبه سیر را روی مواد رنده کنید.

نمک و فلفل بزنید و این مواد را داخل نان های ساندویچ قرار دهید و همراه با کاهو و خیارشور میل کنید، یا اینکه می توانید مواد را داخل دیس ریخته و کمی پنیر رنده شده روی آن بریزید و سرو کنید.

این غذا را می توانید با فیله یا راسته گوشت گوسفند یا گوساله نیز تهیه کنید.

برای پخت این غذا نیازی به روغن زیاد نیست، فقط کف تابه را کمی چرب کنید تا مواد حالت کبابی پیدا کنند. بنابراین بهتر است مواد را در تابه چدنی سرخ کنید.

نکات تغذیه ای:

اگر در پخت این غذا از روغن کمی استفاده شود، غذای بسیار مناسبی برای افراد چاق خواهد بود.

سعی کنید مواد را کمی تفت دهید و زیاد سرخ نکنید.

این غذا به دلیل داشتن چند نوع سبزی، منبع خوبی از ویتامین ها و املاح است.

انرژی کل این غذا،900 کیلوکالری است.

ماهنامه دنیای تغذیه

سايت تبيان

تبریز

 

مسجد کبود

مسجد سید حمزه

مسجد جامع

تصاوير متحرك1

ادامه نوشته

عكس هاي متحرك

          

                           

ادامه نوشته

امتحان

شروع ترم              یک هفته بعد از شروع ترم            دو هفته بعد از شروع ترم

                                                     

 

قبل از میان ترم                 در طول امتحان میان ترم              بعد از امتحان میان ترم

                                                                

 

قبل از امتحان میان ترم             اطلاع از برنامه میان ترم                    7 روز قبل از پایان ترم

                                                                      

 

6 روز قبل از پایان ترم              5 روز قبل از پایان ترم                           4 روز قبل از پایان ترم

                                                                             

 

2 روز قبل از پایان ترم                  1 روز قبل از پایان ترم                          شب قبل از امتحان

                                                                      

 

1 ساعت قبل از امتحان               در طول امتحان                               هنگام خروج از سالن امتحان

                                                                        

 

بعد از امتحان

                                             

 

درسی كه پیامبر(ص)‌ به ابوذر آموخت

درسی كه پیامبر(ص)‌ به ابوذر آموخت

 

ادامه نوشته

دریاچه ی ولشت

دریاچه ی ولشت

 

این دریاچه در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه ی كلاردشت در فاصله 15 کیلومتری «حسن کیف» قرار دارد. درازای این دریاچه حدود 600 و پهنای آن 400 متر است. حجم آب دریاچه حدود سه میلیون متر مكعب برآورد شده و شیرین است و به همین دلیل نیز پذیرای پرندگان مهاجر، ماهی های کوچک و سایر آبزیان شده است.

ادامه نوشته

رامسر

رامسر

 

ادامه نوشته

بني اسراييل در قرآن

بني اسراييل در قرآن

 
 

ستاره داود

ادامه نوشته

شهر من زاهدان

ادامه نوشته

محصول فكر

هرچه اکنون هستیم محصول افکاری

 

است که سابقا داشته‌ایم و حالا

 

داریم .

 پاستور  

پند عارف  

پند عارف 

 

هر کس ای عزیزاین ده خصلت شعار خود سازد ، در دنیا و آخرت کار خود سازد :

- با حق به صدق

- با نفس به قهر

- با خلق به انصاف

- با بزرگان به خدمت

- با خردان به شفقت

- با درویشان به سخاوت

- با دوستان به نصیحت

- با دشمنان به حلم

- با جاهلان به خاموشی

- با عالمان به تواضع

خواجه عبدالله انصاری

شکست

شکست

- شکست در نهایت ، فرصتی برای دوباره شروع کردن است .

- باید شکست خوردن را بیاموزید ، بی آن که خود را مغلوب به حساب آورید.

- حتی ناپلئون در یک سوم جنگ هایش مغلوب شد .

- موفقیت نقطه ی مقابل شکست نیست .ممکن است دونده ای نفر آخر شود اما اگر رکورد شخصی اش را شکسته با شد ، موفق است

برمودبترا- وی جی بتیرا

چند تكته ي آموزنده

 

- اگر دنیا را به حال خود رها کنید ؛ روند و سیر امور از بد

به بدتر خواهد رسید.

-هر وقت تصمیم می گیری کاری انجام دهی ، حتما اول

باید کار دیگری را تمام کنی .

- برای درست انجام دادن کارها وقت نداریم ، اما برای

دوباره کاری همیشه وقت هست .

                     ادوارد مورفی

انس با قرآن

 

انس با قرآن

از انس با قرآن کریم ، این صحیفه ی الهی و کتاب هدایت ، غفلت نورزید ؛که

مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاریخ ، از برکات سرشار این

کتاب مقدس است . اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود ،الی الابد.

امام خمینی (ره)

انس با قرآن ، معرفت اسلامی را در ذهن ما ،قویتر و عمیق تر می کند .انس با

قرآن ،یعنی قرآن را خواندن و باز خواندن و در مفاهیم قرآنی تدبر کردن وآن ها را

فهمیدن.بدبختی جوامع اسلامی ، به خاطر دوری از حقایق و معارف قرآنی است .

ایت الله العظمی خامنه ای

همه چیز درباره انبه

همه چیز درباره انبه

 

از کشت انبه در هندوستان نزدیک به 4000 سال می گذرد . در قرن 19تجار ميوهً انبه را به غرب هند ، آفريقا وجنوب آمريكا معرفي كردند کمی بعد تر تجار عرب آن را به ايران ومصر حمل كردند و حالا انبه در مقياس وسيع در كشورهاي مختلف مانند هند وچين ومالزي، اندونزي ، استراليا وغرب هندوستان كشت مي شود.

 تلخيص و ترجمه:پرديس كسرائي

ادامه نوشته

سپیده می آید

 

 

سپیده می آید

 

تقدیم به آخرین امام منتظران

صدای سم سمند سپیده می آید

یلی كه سینه ظلمت دریده می آید

گرفته بیرق تابان عشق را بر دوش

كسی كه دوش به دوش سپیده می آید

طلوع بركه خورشید تابناك دل است

ستاره ای كه ز آفاق دیده می آید

بهار آمده با كاروان لاله به باغ

به دشت ژاله گل نودمیده می آید

به سوی قله بی انتهای بیداری

پرنده ای كه به خون پر كشیده می آید

درآن كران كه بود خون عاشقان جوشان

شهید عشق سر از تن بریده می آید

به پاسداری آیین آسمانی ما

گزیده ای كه خدا برگزیده می آید

نصرالله مردانی

روى خوبت از من چرا نهانست؟

 

گفتم كه: روى خوبت از من چرا نهانست؟

 

گفتا: تو خود حجابى ورنه رخم عيانست

 

گفتم: مرا غم تو، خوشتر ز شادمانى

 

گفتا كه: در ره ما، غم نيز شادمانست!

 

گفتم: فراق تا كى؟ گفتا كه: تا توهستى

 

گفتم: نفس همين ست، گفتا: سخن همانست

 

گفتم كه: حاجتى هست، گفتا: بخواه از ما!

 

گفتم: غمم بيفزا، گفتا كه: رايگانست!

 

گفتم: ز (فيض)بپذير اين نيم جان كه دارد

 

گفتا: نگاه دارش، غمخانه‏ى تو، جانست

 

فیض کاشانی

تصاوير افتتاحيه المپيک پکن

  • تصاوير افتتاحيه المپيک پکن
  • تصاوير افتتاحيه المپيک پکن             تصاوير افتتاحيه المپيک پکن                                                                        
  • تصاوير افتتاحيه المپيک پکن              تصاوير افتتاحيه المپيک پکن          
  •  تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               تصاوير افتتاحيه المپيک پکن
 
  • تصاوير افتتاحيه المپيک پکن                 تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               
  •  تصاوير افتتاحيه المپيک پکن                تصاوير افتتاحيه المپيک پکن         
  •   تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               تصاوير افتتاحيه المپيک پکن  
  • تصاوير افتتاحيه المپيک پکن                تصاوير افتتاحيه المپيک پکن             
  •  
  •  تصاوير افتتاحيه المپيک پکن                تصاوير افتتاحيه المپيک پکن         
  •    تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               تصاوير افتتاحيه المپيک پکن  
  •    تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               تصاوير افتتاحيه المپيک پکن            

            تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               تصاوير افتتاحيه المپيک پکن        

 

            تصاوير افتتاحيه المپيک پکن               تصاوير افتتاحيه المپيک پکن

 
  •    تصاوير افتتاحيه المپيک پکن             تصاوير افتتاحيه المپيک پکن             
  •   تصاوير افتتاحيه المپيک پکن              تصاوير افتتاحيه المپيک پکن         
  •   تصاوير افتتاحيه المپيک پکن              تصاوير افتتاحيه المپيک پکن
 

مشکلات رفتارگرایی در تمایز انواع رفتار

مشکلات رفتارگرایی در تمایز انواع رفتار
یکی از نقدهایی که به رفتارگرایی ابراز شده این است که رفتارگرایی نمی‌تواند تمایزی میان انواع مختلف رفتار قایل شود. این نقد در این مقال بسط می‌یابد.
http://www.aftab.ir
ادامه نوشته

گالري عکس استان

گالري عکس استان


 

 
آبشار منج-شهرستان دنا-

روستای منج

 
منطقه حفاظت شده دنا
ادامه نوشته